Jak działa manualna skrzynia biegów?

Manualna skrzynia biegów to element układu napędowego, który stosuje się w samochodach osobowych od lat. Jej głównym zadaniem jest wykorzystanie w najefektywniejszy sposób pracy silnika. To właśnie dzięki niej można także wrzucić bieg wsteczny umożliwiający jazdę w tył.

Zasada działania manualnej skrzyni biegów

Do zmiany przełożenia w przypadku tej skrzyni konieczna jest ingerencja kierowcy. W jej obudowie znajdują się 3 rodzaje wałków: sprzęgłowy, pośredni oraz główny. Koło zębate, które osadzone jest na wałku sprzęgłowym przekazuje cały napęd na to, które znajduje się na wałku pośrednim. To właśnie na nim oraz na wałku sprzęgłowym znajdują się koła odpowiadające konkretnym biegom. Są one sprzęgnięte ze sobą za pomocą synchronizatorów, a wrzucenie konkretnego biegu przez kierowcę skutkuje rozłączeniem innej pary kół zębatych. W manualnej skrzyni biegów występuje ich pięć lub sześć par. Do tego, aby można było wrzucić pożądany bieg konieczne jest także wciśnięcie sprzęgła. Coraz popularniejsze staje się montowanie zamiast tradycyjnych modeli nowoczesnych sprzęgieł hydrokinetycznych. Mimo tego, że znaleźć je można przede wszystkim w samochodach z automatyczną skrzynią biegów stosuje się je również w przypadku tzw. „manualów”. Jest ono cenione przede wszystkim z tego względu, że pozwala na bardzo płynną zmianę biegów. Jest to element, który ulega eksploatacji, dlatego jeśli się zużyje sprzęgło hydrokinetyczne regeneracja jest jednym ze sposobów na to, aby przywrócić mu prawidłowe funkcjonowanie.

O autorze

Serwis Knowledge

Knowledge.co.pl to nowatorski serwis pełniący rolę zarówno portalu informacyjnego jak i poradnika. Dobry content, na każdy temat, na każdą okazję, dla wszystkich.

Bądź pierwszym komentującym!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


*


cztery × 2 =