Franczyza – czym jest i przykłady takich działalności

Franczyza to rodzaj współpracy między dwoma niezależnymi przedsiębiorcami: franczyzobiorcą i franczyzodawcą. Podpisywana między nimi umowa zakłada prowadzenie przez franczyzobiorcę samodzielnego biznesu, ale pod ugruntowaną marką, która należy do drugiego przedsiębiorcy. Na czym polega franczyza? Podstawą jest tutaj know – how, czyli wiedza na temat prowadzenia działalności lub newralgiczny kapitał firmy. Dzięki temu przedsiębiorca może rozpocząć swoją pracę, mając w zanadrzu niezbędną bazę informacji. Właśnie z tego powodu omawiane rozwiązanie często okazuje się najprostszą drogą do stworzenia własnego biznesu. Klasyfikujemy również model twardy i miękki, które różnią się między sobą stopniem zaangażowania we współpracę. W ramach podpisywanej pomiędzy stronami umowy, franczyzodawca zgadza się na wykorzystywanie przez drugą stronę jego marki na potrzeby swojej działalności, czerpiąc z tego tytułu określone korzyści. 

Znane marki w branży

Powszechnie znaną siecią są kluby fitness Anytime Fitness, sieć sklepów typu convenience 7-Eleven, bary kanapkowe Subway czy popularne sieci restauracji: McDonald’s, Pizza Hut, KFC, Papa John’s International Pizza. Właściwie w każdej branży można znaleźć firmę, która działa właśnie w oparciu o wyżej wymienione zasady. W Polsce ten model działalności wciąż się rozwija, a liczba tego typu ofert gwałtownie wzrasta każdego roku. Dla wielu przedsiębiorców to wygodny sposób, aby bezpiecznie prowadzić swój biznes w oparciu o proste i przewidywalne zasady.

O autorze

Serwis Knowledge

Knowledge.co.pl to nowatorski serwis pełniący rolę zarówno portalu informacyjnego jak i poradnika. Dobry content, na każdy temat, na każdą okazję, dla wszystkich.

Bądź pierwszym komentującym!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


*


6 + piętnaście =