Zdejmowanie głowicy przy naprawie gwintu świecy-czy to konieczne?

Zerwanie się i naprawy gwintów świecy zapłonowej w głowicy silnika samochodowego lub motocyklowego niestety są jest zjawiskami rzadkimi. Zdarza się gdy nie wymienialiśmy świec przez lata, lub gdy te zostały dokręcone za mocno poprzednim razem. Podczas próby wymiany dochodzi do uszkodzenia gwintu w głowicy. Co możemy wtedy zrobić, czy rozebranie silnika jest jedynym wyjściem?

Otóż sytuacja nie jest wcale beznadziejna i nie zawsze trzeba w celu naprawy zdejmować głowicy. Można naprawić uszkodzony gwint z powodzeniem od zewnątrz, jednak trzeba pamiętać, że naszym największym wrogiem będą opiłki i zanieczyszczenia, które mogą dostać się do cylindra w czasie wiercenia i gwintowania. Wyjęcie ich stamtąd jest nie lada wyzwaniem, ale o tym więcej za chwilę. Na rynku znajdziemy specjalne zestawy naprawcze do gwintów, których użycie polega na wywierceniu w głowicy większego otworu, nagwintowanie go, a następnie wkręcenie tam elementu przypominającego małą sprężynkę. Jest ona tak skonstruowana, że nie wykręci się już z powrotem, a sama w sobie stanowi nowy gwint, identyczny jak ten który był tam wcześniej. Jego średnica jest taka sama jak oryginalna średnica otworu, nie trzeba więc stosować większych świec.

Powyższą naprawę możemy przeprowadzić samodzielnie w domu, jednak wymaga to nieco umiejętności i wyczucia. Zwłaszcza podczas rozwiercania otworu trzeba być uważnym. Najlepiej na ten czas obrócić silnik tak, by tłok był na dole. Do tego dochodzą jeszcze wspomniane drobinki metalu, które pojawią się podczas wiercenia i gwintowania. Możemy przez cały czas trzymać w pobliżu otworu rurę od pracującego odkurzacza, to na pewno uniemożliwi części zanieczyszczeń wpadnięcie do środka. Przed uruchomieniem auta trzeba jednak upewnić się, że nic wewnątrz nie zostało. Najlepiej wąską rurką (tak by przeszła przez otwór na świecę) wyssać z komory spalania wszelkie zanieczyszczenia, za pomocą dużej strzykawki. Następnie ręcznie obracamy silnikiem i sprawdzamy przez otwór w głowicy czy w środku nic już nie widać. Pozostaje wkręcić nową świecę i odpalić auto, ewentualne drobinki metalu pozostałe jeszcze w cylindrze powinny być na tyle małe, że zostaną wydmuchane do wydechu.

Dzięki powyższej metodzie można łatwo naprawić uszkodzony gwint świecy w silniku, bez konieczności zdejmowania głowicy. Musimy jednak wiedzieć co robimy, ponieważ istnieje ryzyko dostania się zanieczyszczeń do komory spalania. Jeśli nie czujemy się na siłach, lepiej zlecić taką usługę warsztatowi. Mechanicy często posiadają pompy próżniowe, którymi bez najmniejszego problemu oczyszczą cylinder po wykonanej pracy.

O autorze

Serwis Knowledge

Knowledge.co.pl to nowatorski serwis pełniący rolę zarówno portalu informacyjnego jak i poradnika. Dobry content, na każdy temat, na każdą okazję, dla wszystkich.

Bądź pierwszym komentującym!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


*


1 + 2 =